Štěpán Fiala | 20. 4. 2011 (aktualizováno 19. 1. 2012)
Česko je jednou z posledních zemí v Evropě, kde jsou silnice lemovány reklamními poutači. Ve vyspělých zemích již pochopili, že ekonomické přínosy reklamy u silnic jsou zanedbatelné ve srovnání s riziky a negativy, které billboardy přináší. Kvůli nepozornosti řidičů u nás v roce 2010 došlo k 12 332 nehodám, 88 lidí při nich zahynulo. Jednalo se o vůbec nejčastější příčinou dopravních nehod. 16 894 bouraček a 187 mrtvých eviduje policie v rubrice srážka s pevnou překážkou. Statistiky neuvádějí, jakou část těchto nehod mají na svědomí přímo reklamní poutače, podle našeho odhadu to může být zhruba 5 % v obou kategoriích.
Úředníci se při povolování nosičů opírají o svévolný výklad platných zákonů a výjimky poskytují jako na běžícím pásu, což svědčí o vysoké míře korupce. Ani politikům se přitom do regulace venkovní reklamy příliš nechce, za poskytnutí ploch v předvolebních kampaních dokonce často vycházejí billboardovým společnostem vstříc (viz např. kauza pražských reklamních vitrín).
Společně s neziskovou organizací Acta non verba jsme se proto rozhodli zatlačit na bezohlednou venkovní reklamu z druhé strany. Vyzýváme všechny slušné a odpovědné firmy, aby neinzerovaly na nebezpečných billboardech.
Tržními prostředky přispět k tomu, aby se venkovní reklama v Česku kultivovala. Jakmile firmy pochopí, že reklamou na nebezpečných poutačích mohou svou image spíše poškodit než vylepšit, ztratí o takové plochy zájem. Billboardovým společnostem se tak postupně přestane vyplácet tyto agresivní nosiče provozovat.
Kampaň pořádá server nechceme-billboardy.cz spolu s neziskovou organizací Acta non verba.
Viz také současná právní úprava reklamy u silnic.
Náš dík patří těmto odpovědným společnostem: