Štěpán Fiala | 30. 4. 2024
Podle zákona o pozemních komunikacích smí silniční správní úřad povolit reklamní zařízení pouze po předchozím souhlasu Policie ČR. Jak jsme ale zjistili na konkrétním příkladě dvou billboardů u Strakonické ulice, pražský silniční správní úřad – neboli Odbor pozemních komunikací a drah pražského Magistrátu (OPKD) – povoluje i billboardy, ke kterým policie souhlasné stanovisko buď nevydala nebo dokonce rovnou vydala stanovisko nesouhlasné... celý článek
Štěpán Fiala | 19. 9. 2022
Mělo by být v Praze méně reklam? Pokud ano, jak toho dosáhnout? Má město pronajímat své pozemky pro reklamní zařízení? Ptali jsme se kandidátů na pražského primátora... celý článek
Veronika Rút Fullerová | 15. 9. 2022
Na plány ohledně vizuálního smogu se kandidátů do komunálních voleb zeptali naši brněnští kolegové... celý článek ↗
Štěpán Fiala | 22. 9. 2021
Zástupcům hlavních stran kandidujících v letošních volbách jsme položili dvě otázky: Co plánujete udělat pro důsledné odstranění billboardů od dálnic a silnic první třídy? Jste pro novelu zákona o pozemních komunikacích, která by upravila kostrbatou definici zastavěného území?.. celý článek
Štěpán Fiala | 16. 3. 2021
Pražský okruh (D0) je regulérní dálnice, podél které by už tři a půl roku neměl stát ani jeden billboard. Opak je ale pravdou – zatímco kolem ostatních dálnic už je reklam poskrovnu, od Pražského okruhu nezmizela snad ještě ani jedna. Abychom tomu přišli na kloub, posvítili jsme si na čtyři konkrétní nosiče a zmapovali, kdo a kdy je vlastně povolil... celý článek
Štěpán Fiala | 27. 9. 2018
Rada hl. m. Prahy schválila v červnu podmínky pro výběrové řízení na provozovatele nového městského mobiliáře. Jeho výstavba a provoz se má zaplatit z reklamy, mimo jiné i ze 170 nových billboardů. Co na to říkají lídři stran kandidujících v nadcházejících komunálních volbách?.. celý článek
Štěpán Fiala | 31. 8. 2017
Podle provozovatelů billboardů neexistují výzkumy, které by dokazovaly, že reklamy u silnic rozptylují řidiče. To je lež. Od roku 2009 vyšlo ve světě přes 20 studií, které se tímto tématem zabývají... celý článek
(tz) | 4. 4. 2016
Přestože dopravní policie vydala dobře zdůvodněné negativní stanovisko k výstavbě dvou nových billboardů v centru Brna, stavební úřad je povolil. Jde o běžnou praxi... celý článek
Štěpán Fiala | 22. 4. 2015 (aktualizováno 17. 10. 2015)
Je to jednoduché: vyhlédnete si dobře viditelný veřejný pozemek u frekventované silnice. Aniž byste se kohokoliv ptali, sepisovali nájemní smlouvu nebo dokonce sháněli nějaké povolení, postavíte si na něm přenosný billboard nebo přívěs s reklamou a vesele ho pronajímáte nic netušícím klientům... celý článek
Štěpán Fiala | 1. 10. 2014
Také v Praze jsme se zeptali uchazečů o post v zastupitelstvu na jejich postoj k venkovní reklamě:.. celý článek
pm | 1. 10. 2014
Představitelům stran kandidujících v podzimních komunálních volbách v Brně jme položili tři otázky:.. celý článek
Petr Marčišák | 15. 10. 2013
Oslovili jsme politické strany, které mají největší šance dostat se do Poslanecké sněmovny v předčasných volbach 2013 s následující otázkou: Má vaše strana, po případném zvolení do Poslanecké sněmovny Parlementu ČR, v plánu přijít s konkrétním návrhem zákona, který by regulovat počet billboardů na území měst a obcí, jak je to běžné ve vyspělých západních zemích?.. celý článek
(tz) | 8. 11. 2012
Praha, 8. listopadu 2012 – Obecně prospěšná organizace Acta non verba (ANV) ve spolupráci s občanským sdružením nechceme-billboardy.cz dnes podala podnět k přezkoumání územního souhlasu s LED billboardy, které od června stojí u pražské Jižní spojky... celý článek
(tz) | 6. 9. 2012
Obecně prospěšná organizace Acta non verba, server nechceme-billboardy.cz, dopravní policie a astronomický ústav dnes dopisem vyzvaly Ministerstvo dopravy, aby připravilo novelu zákona o pozemních komunikacích, která zakáže LED billboardy... celý článek
Štěpán Fiala | 15. 3. 2012 (aktualizováno 13. 4. 2012)
Senát tento týden zamítl vládní návrh novely Zákona o pozemních komunikacích, který zakazoval billboardy u všech typů silnic mimo zastavěná území. Místo něj senátoři odhlasovali mírnější návrh senátorky Veroniky Vrecionové. Ten na první pohled vypadá přijatelně – ze zákazu vyjímá silnice II. a III. třídy a místní komunikace. V této nenápadné úpravě se však skrývá háček... celý článek
Štěpán Fiala | 15. 11. 2011 (aktualizováno 13. 4. 2012)
Zákaz billboardů u silnic tak, jak jej v únoru schválila Poslanecká sněmovna, Senátem neprošel. Senátoři přišli s vlastním návrhem, který ze zákazu vyjímá silnice II. a III. třídy a místní komunikace. Mezi místní komunikace přitom patří i hlavní městské tahy, u nichž mají billboardové společnosti nejvíce nosičů. Senátní návrh se jim tak očividně zamlouvá. Vyzvěme společně poslance, ať schválí původní, přísnější verzi zákazu... celý článek
Štěpán Fiala | 13. 10. 2011
Novela zákona o pozemních komunikacích, kterou nyní Ministerstvo dopravy předkládá vládě, přináší dlouho očekávaný zákaz reklamních poutačů kolem silnic a dálnic. Tato jinak dobrá zpráva má ale háček: městských úseků silnic a dálnic, které jsou billboardy obestavěny zdaleka nejvíce, se zpřísnění vůbec nedotkne. Reklamní džungle typu pražské Jižní spojky či magistrály tak budou pod rukama mnohdy zkorumpovaných místních úředníků bujet i nadále... celý článek
Štěpán Fiala | 3. 8. 2011
Groteskní obraz pražských silnic, obsypaných stovkami reklamních cedulí všech velikostí, získává v letních měsících ještě absurdnější podobu. Zatímco kolem billboardů se větve pečlivě prořezávají, mnohé dopravní značky není v houštinách skoro vidět... celý článek
Kristýna Nešporová | 24. 6. 2011
GreenGraffiti je inovativní ekologická venkovní reklama, založená na použití přírodních materiálů jako je voda, smývatelné barvy na bázi mléka a vápence, písek nebo sníh. Reklamní text nebo obrázek se prostřednictvím šablony nanese na zem nebo na zdi. Po určitém čase reklama vlivem opotřebení sama zmizí... celý článek
Štěpán Fiala | 7. 6. 2011
Podle Ministerstva dopravy mělo od naší nejfrekventovanější dálnice zmizet do konce května prvních 27 billboardů. V praxi to ale zatím spíše vypadá na pravý opak: v průběhu května postavila firma BigBoard na 17. kilometru směrem na Brno dva nové velkoformátové nosiče... celý článek
Štěpán Fiala | 20. 4. 2011 (aktualizováno 19. 1. 2012)
Server nechceme-billboardy.cz spolu s neziskovou organizací Acta non verba vyzývají všechny slušné a odpovědné firmy, aby neinzerovali na nebezpečných billboardech... celý článek
Štěpán Fiala | 11. 3. 2011
V prosinci roku 2008 schválila Rada hlavního města Prahy dodatek ke smlouvě s firmou JCDecaux o výstavbě, provozování a reklamním využití městského mobiliáře. Smyslem tohoto dodatku bylo narovnat pro Prahu nevýhodnou smlouvu z roku 1994. JCDecaux se v něm zavazuje vybudovat do 42 měsíců od podpisu dodatku 300 nových čekáren MHD a 50 kontejnerů na tříděný odpad; na oplátku dostává právo postavit a provozovat 250 osvětlených velkoformátových reklamních vitrín, tzv. rolling boardů... celý článek
Štěpán Fiala | 11. 3. 2011 (aktualizováno 22. 4. 2023)
Ačkoliv se to při pohledu na naše silnice možná nezdá, najdeme v české legislativě již dnes několik zákonů, vyhlášek a norem, které umisťování reklamních poutačů podél komunikací řeší. Které to jsou?.. celý článek
Jan Kondziolka | 28. 11. 2010
Pojmem světelný smog (nebo také světelné znečištění) se označuje rozptyl světla z umělého osvětlení v nočním prostředí. Přemíra světla v noci může mást některé živočichy (hlavně hmyz a ptáky) a potíže může způsobovat i lidem žijícím poblíž velkých zdrojů světla. Velké problémy mají se světelným smogem astronomové, protože prosvětlená noční obloha ztěžuje astronomická pozorování... celý článek