Štěpán Fiala | 15. 3. 2012 (aktualizováno 13. 4. 2012)
Senát tento týden zamítl vládní návrh novely Zákona o pozemních komunikacích, který zakazoval billboardy u všech typů silnic mimo zastavěná území. Místo něj senátoři odhlasovali mírnější návrh senátorky Veroniky Vrecionové. Ten na první pohled vypadá přijatelně – ze zákazu vyjímá silnice II. a III. třídy a místní komunikace. V této nenápadné úpravě se však skrývá háček.
Do kategorie místní komunikace totiž nepatří jen městské ulice či pěší zóny, ale i čtyřproudé výpadovky a okruhy. V Praze se to týká například Městského okruhu, magistrály, Strakonické, Rozvadovské spojky či Vysočanské radiály.
Tyto velmi frekventované silnice s mnoha křižovatkami, kde se jezdí rychlostí 80 i 100 kilometrů za hodinu, jsou už dnes reklamními plochami doslova obsypány. Zatímco podle vládního návrhu by billboardy zmizely alespoň z těch úseků, které nevedou zastavěným územím, verze schválená Senátem od městských tahů nevyžene ani jeden poutač.
Senátoři argumentovali i tím, že zákazem billboardů přijdou městské kasy o nemalé příjmy z pronájmu pozemků billboardovým společnostem. Přitom na reklamy, které stojí v zastavěných územích měst (a těch je většina), se ani původní verze novely nevztahovala. Dopad na obecní rozpočty by proto nebyl nijak zásadní.
Nezbývá než doufat, že se billboardovým lobbistům nepodaří po senátorech zmasírovat i poslance, a zákaz billboardů bude schválen v původní přísnější variantě. Česká města by si to po dvaceti letech reklamního bujení zasloužila.